Fastighetsnätverket logotyp

Vad motiverar dig till att agera?

  • Johan Nuder svarar på publikens frågor

    Johan Nuder svarar på publikens frågor

2019-05-15

”Det handlar inte om oss, det handlar om våra barn. Vi kommer att agera mer kraftfullt när vi vet varför vi gör som vi gör”, säger Johan Nuder när han presenterar uppdraget för Informationscentrum för hållbart byggande för Fastighetsnätverkets medlemmar den 15 maj.

Var nyfiken! Sök kunskap! Våga prova! – Dessa tre uppmaningar kan sammanfatta onsdagens konferens. Men hur har kunskapen kring klimatpåverkan sett ut rent historiskt sett? Johan börjar med att visa en reklamfilm från 1964 som handlar om minskad klimatpåverkan. Filmen föreställer en nedskräpad strand vid Stockholm skärgård. Berättarrösten menar att människor slänger alldeles för mycket skräp i vattnet när de åker båt. Skräpet tar sig sedan upp på stranden, vilket stökar till den vackra skärgården. Tittaren uppmanas istället att lägga skräpet i en skokartong fylld med stenbumlingar, för att sedan sänka ner lådan ute på djupt vatten.

Ja, mycket har hänt på 55 år för att vi hela tiden utbildas och utbildar varandra.

Idag vet vi att koldioxidutsläppen är väldigt höga, men var läcker det hållbarhet och hur ändrar vi det? Statistik från Boverket påvisade att bygg- och fastighetssektorn läcker väldigt mycket hållbarhet:

  • 37 % använd energi
  • 21 % utsläpp växthusgaser
  • 31 % genererat avfall

Johan berättar att cirka 75 % av alla som bestämmer vilket material som ska användas i byggprocessen är lekmän. Utmaningen är att få dessa personer att fråga byggbranschen om bra och hållbara material. Bygghandeln blir på så sätt också ett viktigt nav för information och människor som arbetar inom byggbranschen behöver ha rätt kunskap. När människor börjar ställa frågor så förstår också byggbranschen att det finns ett ökat intresse och en efterfrågan av bra material.

Vi behöver fånga människor där dem är, så att de blir motiverade att söka information. Vi behöver gå från det intellektuellt till det känslomässiga. Vi behöver kommunicera för att öka intresset, informera för att öka kunskap men kanske främst få människor att förstå att det är våra barns framtid det handlar om – kunskapen och informationen behöver leda till ett agerande. Vi behöver kommunicera för det vi vill ska hända.

Johans presentation finns här